تبلیغات



نمونه رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کرون

اگر مبتلا به بیماری کرون هستید بهتر است از برخی روش های تغذیه ای درمانی در این زمینه کمک بگیرید در این رژیم فیبر ،پروتئین و انواع موادمغذی یافت می شود که به درمان این عارضه کمک زیادی میکند در ادامه با کالری و ارزش تغذیه ای موادغذایی تشکیل دهنده این رژیم نیزآشنا خواهید شد .

⊗ مشخصات کلی رژیم

میزان انرژی موردنیاز در:

  • بزرگسالان BEE × 1.5
  • نوزادان 120 Kcal/kg
  • کودکان 100-80  Kcal/kg
  • نوجوانان 80-60 Kcal/kg

میزان پروتئین در بزرگسالان 1.5-1 g/kg

  • زمانی که شما در طی بیماری تحت کنترل هستید رژیم پر فیبر دریافت کنید.
  • ولی در مرحله حاد بیماری، به خصوص هنگام انسداد بخشی از روده یا وجود فیستول، ژیم کم باقیمانده یا محدود از فیبر می تواند در بهبود بیمار موثر باشد. فیبر غذایی، شیر، لبنیات و محرک هایی مانند قهوه و الکل حذف شوند.
  • در صورت وجود اسهال چرب، میزان چربی رژیم باید کاهش یابد. برای جبران چربی می توان از روغن MCT استفاده کرد. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل خواص ضد التهابی آنها تحت بررسی است.
  • برای تحمل بیشتر بیمار، توصیه می شود که وعده های غذایی در تعداد دفعات بیشتر و با حجم کمتر صرف شوند.
  • در صورت عدم تحمل لاکتوز، گلوتن یا گندم، مواد غذایی مربوطه باید از رژیم غذایی حذف شوند.
  • برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن و متعاقب آن یبوست، آب و مایعات را در طی روز به مقدار زیادی دریافت کنید.
  • یک رژیم پر پروتئین شامل: گوشت لخم، ماهی و تخم مرغ به بهبود علائم بیماری کمک می کند.

⊗ مواد غذایی غیر مجاز در این بیماران:

  • آجیل و دانه ها
  • میوه با پوست
  • پاپ کورن
  • الکل
  • قهوه
  • لبنیات
  • غذاهای سرخ شده در روغن
  • گوشت قرمز
  • گوچه فرنگی
  • سویا
  • توت فرنگی
  • مرکبات

در ادامه بخوانید: تغذیه در بیماری کرون

◊ نمونه رژیم در بیماری کرون

این رژیم حاوی ۱۴۸۰ کیلو کالری انرژی، ۱۶۵ گرم کربوهیدرات، ۹۱ گرم پروتئین و ۴۸ گرم چربی است.

  • صبحانه:

نان سفید ۳ برش + پنیر کم چرب ۱ قوطی کبریت + چای ۱ لیوان + شکر ۲ ق.م.

  • میان وعده:

کیک ساده ۱ برش + چای کم رنگ ۱ لیوان

  • ناهار:

سبزی پلو با ماهی (برنج پخته ۱۵ ق.غ. + ماهی ۱۲۰ گرم + سبزی پلویی پخته ½ لیوان)

  • میان وعده:

میوه ۱ عدد

خوراک مرغ (سینه مرغ ۹۰ گرم + سیب زمینی ۱ عدد متوسط + هویج پخته ½ لیوان) + نان سفید ۱ برش

  • قبل خواب:

کمپوت میوه ½ لیوان


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 8 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه